Kamis, 19 November 2015

Mendidik Diri mengenai Kesan dan Rawatan Hyperhidrosis

Mendidik Diri mengenai Kesan dan Rawatan Hyperhidrosis

Anda mungkin tertanya-tanya bagaimana ia bahawa peluh berlebihan boleh menjadi apa-apa masalah atau bagaimana untuk mengetahui jika anda terjejas olehnya; tetapi hakikatnya adalah bahawa jika anda mempunyai untuk bertanya, maka anda adalah kebanyakannya tidak mungkin di kalangan orang dengan masalah itu. Sesiapa yang mengalami peluh berlebihan, tahu apa yang mereka lakukan, dan mereka mungkin tidak sedar bahawa ia adalah suatu keadaan yang direkodkan dan boleh dirawat, mereka tahu bahawa mereka berpeluh lebih daripada orang biasa dan lebih suka untuk tidak menjadi begitu.

Terdapat agak beberapa ubat yang kini boleh didapati untuk merawat hiperhidrosis, tetapi ubat untuk anda mungkin penentu kepada jenis gangguan yang anda sedang menghidap. Terdapat lebih daripada satu jenis penyakit dan klasifikasi dipecahkan dalam lebih daripada satu kumpulan. Tetapi perkara pertama yang anda perlu untuk menentukan sama ada kamu ditimpa dengan hiperhidrosis setempat atau umum. Ini dengan mudah dapat ditentukan dengan pemeriksaan sendiri dan analisis.

Hiperhidrosis setempat adalah apabila berpeluh berlebihan berpusat di satu kawasan yang paling sering sawit, kaki, ketiak, kepala atau hidung atau gabungan mana-mana dua atau tiga kawasan; walaupun kawasan-kawasan lain juga boleh terjejas. Sebaliknya hiperhidrosis umum berlaku apabila berpeluh yang berlebihan yang berlaku di seluruh badan atau di kawasan yang sangat luas. Ia tidak berpusat kepada mana-mana satu atau dua kawasan.

Satu lagi perkara yang doktor cenderung untuk memeriksa sebelum memberikan rawatan adalah sama ada atau tidak anda peluh berlebihan berlaku kerana gen anda. Gangguan ini boleh diwarisi serta ia boleh menjadi sesuatu yang anda maju sepanjang tempoh anda. Apabila ia adalah hasil genetik, ia disebut sebagai hiperhidrosis rendah dan apabila ia berkembang dan mengaktifkan dengan sendiri, ia disebut sebagai hiperhidrosis Menengah.

Ia bagaimanapun tidak kira intipati di sebalik peluh berlebihan anda; ada ubat untuk anda. Ubat yang pertama dan paling mudah datang daripada antiperspirants, yang mengandungi bahan aktif Luminium klorida. Ramuan ini menekan kelenjar peluh dan mengurangkan jumlah peluh yang dipancarkan dari kawasan yang dipohon. Begitu juga, terdapat satu suntikan yang boleh diberikan di kawasan yang terjejas, yang menghalang pengeluaran peluh dengan mematikan kelenjar peluh, tetapi keputusan ini berlangsung untuk tempoh yang lebih lama. Biasanya, ini berlangsung selama sekurang-kurangnya 4 bulan dan boleh berkisar kepada mungkin 9 bulan, bergantung kepada kawasan yang suntikan telah digunakan.

Terdapat tambahan, ubat aticholinergic yang digunakan untuk mengurangkan kesan-kesan hiperhidrosis dan satu daripada yang paling popular digunakan adalah Oxybutnin, yang boleh dianggap sebagai versi nama jenama Ditropan. Kesan-kesan yang bagaimanapun besar kepada beberapa dan oleh itu mereka memilih dan kaedah alternatif. Ditropan XL, bagaimanapun versi yang kurang berkesan, tetapi dengan kesan sampingan juga kurang kerana ia masa dikeluarkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar